tisdag 3 januari 2012

Hur många muddar kan man göra? Svar: Många !

Detta ska bli en liten hyllning  till en kvinna som levde i  skogsbyn  Storsele i Anundsjö socken på 1800-talet.Brita Kajsa Karlsdotter  föddes 1816.  Levnadsförhållandena  var mycket enkla. För att bidra till familjens försörjning gick Brita Kajsas mor tidvis omkring  i byarna och sydde bindmössor.Brita Kajsa fick ibland följa med sin mor på hennes vandringar och lärde sig antagligen redan då att sy och brodera.Idag är hon känd som mönsterskaparen från Anundsjö och Anundsjösöm är ett begrepp.

Tack för alla snälla kommentarer om mina muddar Fritt etter Fana.Det  värmer och gör mig glad!


10 kommentarer:

Asplund sa...

Ju fler du gör, desto mer glädjande för oss som får njuta av att se dem på din blogg. Hoppas att vi får möjlighet att träffas på Linné snart igen!

knitnetty sa...

Också dessa är ju blir ju helt underbara.
Jag får lust att brodera nu ;) men det blir nog inte så här vackert.

Sunna sa...

så fantastiska fina kan man ha hur många som helst av, helt underbara

Agneta sa...

Oooo så fint.
Mamma är från Anundsjö socken inte långt från Storsele, och folkdräkten som du har sett henne använda är ju Anundsjö dräkten, men det visste du kanske redan.
Hälsningar svägerskan.

Anna-Karin sa...

Å vad fint! Blir sugen på att göra något i Delsbosöm nu :-) Ha det fint!

Musqot sa...

Åååå jag älskar Anundsjösöm! Jag har gjort ett försök, som "spårade" ur lite, kanske visar min tolkning framöver på min blogg.

Det du broderat till din kappa var helt underbart!

Ha en trevlig kväll!

Hälsningar Musqot

Knitarina sa...

Oj, så fantastiskt fint!

Zoo keeper sa...

Åh, vad roligt! När jag såg första bilden på ditt nya inlägg i min blogg-roll, tänkte jag att det där ser ut som Anundsjöbroderi! Och det var det! Min Sengångare kommer från Övik, och vi har fikat 1000 gånger på den fina hembygsgården i Anundsjö, och jag har tom köpt samma häfte som du. Men några broderier har det inte lbivit ännu... Dina Anundsjöbroderier är himla fina, detta röda mot vitt och sedan fina tydliga blommor. Me like!

Pysselfarmor sa...

supervackert...muddar kan man göra flera tusen av ;-))

Anonym sa...

Jag måste bara lämna en kommentar här. Har du någon anknytning till Brita-Kajsa? Jag är släkt med henne på långt håll och vi har kvar gården i Södersel som ligger nästan granne med Brita-Kajsas födelsehem i Storsele.

Mvh,
Carina