måndag 25 februari 2013

Smygmaskvirkning


Kallas även för krokvirkning, gobelängvirkning ,bosnisk virkning. och ibland för påtning .Min gamla virkkrok gick sönder för ett tag sedan .Köpte en ny på Syfestivalen i Sätergläntans monter. Det var några år sedan men efter ett tag får man in rätta spänningen i maskorna , de ska liksom töjas ut annars blir det för hårt och stumt. Hittade en härva av finaste ull, entrådigt från Wåhlstedts spinneri "Skimmer " tror jag att det hette. Jag köpte det på en nålbindningskurs för ganska  länge sedan. Det är en himla fin lyster i garnet.Det finns ett fint häfte från Sätergläntan av Berit Westman som beskriver på ett bra sätt olika virkningstekniker. Är man sugen att prova är det ett  bra häfte att ha.

4 kommentarer:

Annika sa...

Vad spännande, det skulle jag också vilja prova någon dag! Blir det mycket tjockare och fastare än vanlig virkning?

med nål och tråd sa...

vilken snygg struktur det blir av smygmaskvirkning

Liisa sa...

Vilken härlig lyster! Vill klappa!

Cecilia N sa...

Vilket sekel som helst ska jag ta mig tid att lära mig det där smygmaskvirkning. Det ser så mysigt ut.