söndag 6 oktober 2013

Ängsövandring och repris på mössa

I helgen vandrade vi i Ängsö, höstigt och härligt var känslan. Hittade en osedvanligt stort ekollon....Som vanligt så smakade kaffet alldeles extra gott när vi hittade en fin plats i skogen som doftade sådär fuktig och underbar som det bara kan göra på hösten .....
 För ca 10 år sedan virkade/ stickade jag denna mössa. Den blev för stor,  så svärmor fick den. Nu har hon råkat tvätta den för  varmt  (!) så nu går den inte att använda  (om man inte har ett mycket litet huvud och inte bryr sig  om att den är vågig som en volang......)

Är nu  igång med en ny. Lite klurigt att hitta garn då detta var 2 trådigt ullgarn av okänt märke. Jag köpte ett färdigt paket med garn och mönster då för 10 år sedan. 
Jag har satsat på Rauma Finull 2 tr och hittade nästan samma nyanser. Min teknik vad gäller virkning har kanske förbättrats en aning och jag ser att på gamla mössan hade jag långa flotteringar när rosmönstret virkades. Denna gång virkar jag in trådarna vilket gör att man får en snyggare baksida.


1 kommentar:

Blenda sa...

Åh, vad mysigt det låter att gå i skogen och fika ute! Själv har jag tillbringat några timmar i bilen; vi, eller mest jag faktiskt, övningskör med yngsta dottern. Och det är roligt det med, men inte någon naturupplevelse så nej.

Och så har jag lärt mig ett nytt ord idag, "flotteringar"! Visste inte att det hette så! :-)

Ha det gott! /Blenda