söndag 14 december 2008

Lucia = pyssel och pling





Lucia för mig och min familj betyder sedan drygt tio år tillbaka pyssel och pling hela dagen med kusinerna. En tradition som vi inte gärna vill bryta. Pepperkakshuset sätt ihop och knäcken kokas.
Sedan har barnen stått för underhållningen i form av luciatåg. Vi har gått genom utvecklingen från det att små "killevippor" sitter och suger på tärnljusen till att de kommer med nyskrivna sånger. (Kvällens absoluta höjdpunkt !)
Det har stickats en del också.... just nu håller jag på att "betala av" ett halsband som jag köpt av JEFA.Jag är så nöjd med mina dogtags med tjejernas namn. Det kostade ett par vantar och två par sockar. För mig passar detta betalningssätt alldeles utmärkt.:-)

Garnet är Fabel (Garnstudio) Det räckte precis till ett par sockar i storlek 32-33. Typ 3 m kvar (!) av garnet stickor 2,5 . Den uppmärksamme kanske även noterar att randningen blev nästan identisk. Kul bieffekt.......

Av bara farten blev det ett par sockar till dottern också , men sockar nummer 2 till JEFA är på väg

Dagens fundering: (eller snarare konstaterande) Knäcken blev bra ! lagom seg precis som jag vill ha den.

3 kommentarer:

Åsa i Skuttunge sa...

Ni verkar ha haft en heldag med mys! - och produktionen på stickerifronten verkar ju inte mattas den heller....

Jefa sa...

Det är bra att det finns någon som sköter pr:en när man inte kan själv!! Tack för reklamen!
Vi ses på fredag./J

Samtal från min trädgård sa...

Tack för din kommentar på min blogg. Fina sockor de översta. Det är precis samma färg som jag har till min kofta, som jag håller på med nu.