tisdag 8 juni 2010

"konsten att få till ärmkullar"


På senaste stickcafét så började vi diskutera stickmönster . Liisa som stickat samma kofta som jag just nu håller på med "varnade" mig för att ärmarna hasade ned på axlarna. Varför blev det så? Eval8, som är en mycket kunnig person ,var av den åsikten att ärmkullen är för kort! (hon tycker att alla garnstudios mönster har en tendens att ha för korta ärmkullar) Skisser blev ritade och jag försökte hänga med i resonemanget. Nu var det så att jag redan stickat klart en ärm som låg hemma och väntade. Här fanns det alltså en möjlighet att jämföra (om jag nu skulle försöka att praktisera min nya kunskap.)
Så här blev resultatet!
Den till höger är stickat efter mönstret och den till vänster är stickad efter en beräknad ärmkulle. En viss skillnad eller hur ! Vilken tur att man har så fiffiga och kunniga stickvänner. Hade blivit tokig med en kofta som bara hasade ner!
Nu är det bara fram och bakstyckena kvar.......

7 kommentarer:

EvaL8 sa...

Hej! Din nya ärm ser jättefin ut.Så ska en riktigt bra ärmkulle se ut!!!

annas alster sa...

Hm... hur tänkte ni då? jag som precis tänkt sticka den där koftan!

Blenda sa...

Hej hej!
Det var fantastiskt väder i Uppsala i lördags, och det lilla vi hann se av stan var jättefint. Vi var där för att vår yngsta tävlar i cheerleading och i helgen som var, avgjordes RM/SM i Uppsala. (För våra tjejer gick det inte som tänkt, de fick ställa in pga skador och faktiskt, pga ruskig nervositet. Halva laget är nytt, så det blev för spännande för vissa små stackare... :-) Men det var glada miner i bussen hem ändå, de insåg att de faktiskt kommit tvåa i DM och därmed kvalificerat sig för RM och det är rätt bra det också!)

Vi åt på ett ställe som jag tror hette Lingongården - det var ok mat där, fast jag tyckte att maten såg bättre ut än den smakade...
:-D Men det är ju en konst att kunna laga vacker mat också! Hade tänkt se om jag kunde ta en tur till Yll&Tyll, men det hanns tyvärr inte med!

Trevligt hade vi i alla fall!
Ha det gott,
Blenda

Katrin sa...

Jag tror att det sätt ni kom fram till är alldeles rätt. Kolla också noga att inte halsringning och axlar blir för stora. Här gäller det att formsticka efter kroppen. Lycka till med resten

Liisa sa...

Det blir säkert strålande till slut! Med sådana arkitektritningar!
;-)

Samtal från min trädgård sa...

Jisses, ännu mera att tänka på och kanske försöka sig på, men den kommer att bli fin!

Maria sa...

En lite utförligare beskrivning av det som är på skissen skulle uppskattas mycket och du har lust att dela med dig av din nyfunna kunskap. Funderar nämligen på att sticka just den koftan.