söndag 2 februari 2014

Att ta till vara och vara rädd om.


 Svägerskan A har ett par vackert tvåändsstickade vantar som nu har sett sina bästa dagar (Utsliten tumme som inte syns på bilden ) En liten dam uppe i Grövelsjön har stickat dessa fina vantar.Jag vet inte om hon hittat på mönstret själv eller var det kommer ifrån. Nu har jag ritat av mönstret i alla fall och nu kommer det svåra att hitta rätt garn som stämmer med masktätheten.Det är 58 maskor runt men samtidigt en liten damstorlek på vanten. (27 maskor/ 10 cm ) Vännerna på stickcafe´t föreslog Rauma lammullsgarn.Är det någon annan som har ett förslag tar jag tacksamt emot detta. Sedan vet jag inte om jag ska tvåändssticka utan bara sticka som vanligt.
 Fortsättning följer .....
Sedan till nåt annat och såååå mycket tråkigare !!!Kolla här :( de här sockorna var väl klara strax före jul och jag har inte haft dom hela tiden. Va ? hål redan ! Garnet var avsett för sockar , innehåller polyamid för att vara slitstarkt hmf ! jojo:(
Jag får väl laga hälen och förstärka den som fortfarande är hel , men trist är det. 

1 kommentar:

EvaL8 sa...

Rauma Lamull är för tunt. Rauma Finull är bättre. Jag skulle få alldeles för små vantar med 58 m och Finullen, men händer är olika stora. Blomman finns i gotländsk sticktradition. Yll&Tylls Jämtlandsull är lite tjockare och kan kanske passa.