onsdag 16 juli 2014

Dikt i maskor


 För 7 år sedan stickade jag ett livstycke ur boken "Dikt i maskor" av Solveig Hisdal..(En klar favorit) Jag minns att jag köpte ett billigt vitt bomullsgarn på ICA.På den tiden var jag inte så noga med stickfasthet och sånt ( i ärlighetens namn hade jag ingen aning om vad det var) Jag stickade med de stickor som föreslogs på  härvans etikett och följde mönstret i boken utan att vara medveten om att de gaugen inte stämde. Hur som helst så blev resultatet väldigt lyckat för det blev precis lagom till mig och jag har använt mitt sommarlinne flitigt sedan dess. Många gånger har jag tänkt att jag ska göra ett nytt men bibehålla den stickfasthet som "var fel men som blev rätt" . Det har inte varit lätt att hitta rätt garn faktiskt , men nu tänkte jag göra ett försök.
Det är fortfarande inte samma gauge som mitt gamla linne men näääääästan......:-)
Garn : Drops Safran 
Stickor : 2,5 mm 
Det jag verkligen gillar med det här mönstret är att det är så smart! Stickat i ett enda stycke på tvären med förkortade varv som skapar formen.Bara räta maskor och dubbel pärlstickning  ger strukturen.


3 kommentarer:

Blenda sa...

Åh, så fint det är, linnet! Och vilken rolig form, blir ju arbetat trots att det "bara" är rätstickning!

Kanske är något sånt här jag ska göra nu; måste ju ha ett svalare projekt att byta med när det är för varmt för att sticka med kid silk/alpaca...

Pysselfarmor sa...

Fantastiskt fint och jag skulle gärna sticka det, meeeeeen jag har nog inte kroppsformen för ett sådan avslöjande linne ;-))))

Åsa i Skuttunge sa...

Tänk jag minns när du stickade det första...tiden går! :-)