måndag 28 juli 2014

Spinnträff hos härliga Åsa

Igår  rotade jag fram min stackars dammiga spinnrock som stått i garaget i ca 4 år , jag minns inte riktigt men jag tror att den åkte ut dit för att vi skulle få plats med julgranen och sedan kom den aldrig in igen. Hur som helst så bjöd Åsa på spinnträff hemma hos sig enligt tradition. ( jag har missat denna tillställning väldigt många år i rad men i år föll allt på plats.Vi hade en trevlig dag med go´fika och knytlunch och jag fick friska upp minnet hur man nu gör  när man spinner garn.

A-K har en färggrann gammal rock

Jag hittade lite förgarn i mina gömmor som fick bli ett tvåtrådigt löst spunnet garn 


Två härvor blev det av det röda. Hittade även kardad ull  från "Alundafåret"( tvättat och kardat 2008  !!!)som blev en härva vitt 
 En härlig dag som sagt , och fingrarna mindes hur man gjorde däremot var det bra att ha hjälp med hur man "växlar" för att få rätt spänning och hur man  trär trådar osv.
Tack Åsa och ni andra för en fin dag

2 kommentarer:

Anna sa...

Åh, så härligt det ser ut!

med nål och tråd sa...

Så rackarns trevligt