torsdag 25 september 2008

Lövkorg

Tänk vilka fantastiska dagar vi har haft . Hösten är ju helt underbar när den visar sin vackra sida med glödande lönnträd , klarblå himmel och varmt men ändå lite krispigt i luften.
Man kan nog säga att jag är en höstmänniska.
Varje år brukar jag göra en sån här korg. Antingen när löven är gröna och friska på sommaren eller som nu röda och gula. Jag vet nog inte riktigt vilket jag tycker bäst om men jag blir lika glad varje gång den är färdig. Jag fascineras av att det går att fläta ihop löven.
Som 10 åring lärde jag mig denna "flätkonst"på ett läger jag var iväg på då, sen försvann kunskapen långt bak i hjärnloberna tills jag en dag hittade en artikel i en veckotidning......
Dagens fundering: Undrar om tomaterna mognar ? Det sägs att man kan ta in dom och lägga dom i fönstret.

6 kommentarer:

görel sa...

Så fin, jag har aldrig sett nåt liknande! Kan du tänka dig att berätta hur du gör?

Anonym sa...

Korgen är fantastisk! Visst är det härligt med höst...
Och tomaterna kommer att mogna i fönstret, det har Petter provat ut med sina hemodlade. De blir dessutom supersöta även när de är lite gröna om suget blir för stort...

Åsa i Skuttunge sa...

Den var ju fantastiskt vacker!!

ylva sa...

Tack för kommentarerna! Ja visst är den fin , en sak jag gillar med den är att den bara håller ett tag sen får man vänta tills nästa år igen :-) Nu ska jag iväg och "banka" på silver.....

Susilull sa...

Vilken jättefin korg!!

Gillar också hösten, min favorit-årstid! Tog själv in mina tomater idag och tänkte samma tanke som du, än så länge ligger de i en skål...

Anonym sa...

Vilken jättefin korg! Skulle också vilja lära mig göra en sån. Praktiskt också att den har sin begränsade tid så att man kan göra en ny nästa höst. Allt man gör behöver ju inte sparas.
Kul att läsa din blogg!
Hälsningar
Maria