lördag 7 mars 2009

Vinterblomster


Nya projekt .... jag är inne i en "börja på nya stickprojekt"period. Det är sjalar, tröjor och muddar ja ni vet vad jag menar .....men jag kunde bara inte vänta längre med de här .Visst är det ett fint namn!Jag har valt att sticka i 2 trådigt Shetlandsgarn från Yll o Tyll och gått ned till stickor 2 mm. Jag tror dock att jag blir tvungen att filta ihop dem lite när de blir klara ,för de känns trots allt lite stora. Det går inte fort, men vad gör det ?
Dagens fundering får bli om jag ska våga sy och klippa i min grå/gröna tröja? Det är lite läskigt att klippa i det man har stickat eller hur.... men det ska ju dit en dragkedja så det får bära eller brista.
En annan sak jag har funderat på: ska man sticka dit en krage före eller efter man har satt dit dragkedjan?

4 kommentarer:

EvaL8 sa...

Hej

Jag skulle sticka kragen innan jag syr fast ett blixtlås.

Samtal från min trädgård sa...

De är vackra!

med nål och tråd sa...

Ja verkligen vackra vantar. Fina färger också. Ja kanske ska jag våga tova dem, jag är bara rädd att mönstret inte ska framträda så tydligt om man gör det. Men tovar de verkligen ihop sig så mycket? I och med att de är så pass fast stickade så finns det kanske inte utrymme för dem att krympa?? Har det blivit bra när du tovat mönsterstickade vantar förrut?

ylva sa...

Ja , du har ju en poäng i att om man har stickat hårt så finns det ju inte riktigt lika stort utrymme att krympa på utan att det blir hårda vantar.... och mönstret blir lite suddigare eller vad man ska säga men jag kan tycka att det blir fint....Jo jag har nålbundit vantar och dom ska man filta efteråt så att de blir täta och varma , men det är ju i ett lite mer "porösare" garn.